Wij hebben geluk met onze betrokken greenkeepers!

Beste leden,

We zitten midden in de zomermaanden, maar helaas waren de weergoden ons niet goed gezind. In de afgelopen periode is er enorm veel water gevallen, en dat komt boven op het water dat in de afgelopen maanden al gevallen is. Jullie hebben dan ook vast en zeker gemerkt dat de beek meerdere keren overstroomd is. Water vanaf de UT stroomt via onze golfbaan richting het Genseler. Inmiddels is door het waterschap het schot bij de koppelleiding verwijderd zodat het water beter weg kan. Echter, de retenties vijvers verderop zitten ook vol waardoor het water maar gestaag zakt. Kortom: er is gewoon té veel water. Dat is voor ons allemaal absoluut niet leuk. We willen natuurlijk dat de golfbaan zoveel mogelijk open is zodat we lekker kunnen golfen, de horeca kan draaien, en de greenkeepers ‘gewoon’ hun werk kunnen doen zonder dat zij constant geconfronteerd worden met deze extreme omstandigheden.

Als bestuur hebben we regelmatig contact met de greenkeepers en samen proberen we de balans te vinden tussen baansluiting en golfplezier. De greenkeepers (Peter, Ramon en Maurice) worden ook door veel leden benaderd, door organisatoren van wedstrijden en door de horeca. Allen voeren de druk op om de baan vaker open te doen. Dit bereikt een punt dat de greenkeepers hier last van hebben. Peter: “het geeft ons het gevoel dat men twijfelt aan ons oordeel en we voelen geen waardering voor hetgeen we doen.” Ramon vult hem aan. “Wij proberen al creatief om te gaan met de mogelijkheden door bijvoorbeeld alleen enkele holes te sluiten, maar dat is helaas niet altijd mogelijk.” Maurice bevestigt dit. “De afgelopen weken werden we een paar keer onaangenaam verrast door extra regenbuien, terwijl we net de baan weer wilden openen.”

Ondanks dat de greenkeepers de criteria voor het openen van de baan de afgelopen maanden al behoorlijk hebben opgerekt om tegemoet te komen aan al onze wensen, blijft de druk op hen hoog en neemt deze eigenlijk alleen maar toe. Zij krijgen constant kritische vragen over waarom de baan niet open is, of juist wel open is. Je kunt je voorstellen dat dit hen niet in de koude kleren gaat zitten. Sterker nog, het heeft een groot effect op hun welzijn en werkplezier. Daarom hebben we afgesproken om dit onder de aandacht te brengen bij jullie als leden en gaan we hier duidelijke afspraken over maken.

1. De greenkeepers hebben tot doel de baan zoveel mogelijk open te houden om te kunnen spelen. Zij realiseren zich terdege dat sluiting inhoudt dat leden niet kunnen spelen, dat de horeca dan gesloten is en geen inkomsten heeft.
  2. De greenkeepers zijn onze experts en daarom bepalen zij in opdracht van het bestuur of de baan open of gesloten is. Het bestuur staat 100% achter de greenkeepers;
  3. Iedere dag, ook in de weekenden, wordt uiterlijk om 8 uur de baanstatus afgegeven. Dit kun je lezen op de site of in de app; wanneer daar aanleiding toe is wordt dit later op de dag opnieuw getoetst.
  4. Greenkeepers communiceren via de greenkeepers app over bijzondere of informatieve zaken. Wanneer je op je telefoon deze link aanklikt, kun je deelnemen aan de app groep:  https://chat.whatsapp.com/F2p7fmBuLrl0VpTHOXqxo8
  5. Leden gaan de greenkeepers niet individueel benaderen met vragen over de baanstatus;
  6. In uitzonderlijke gevallen, bijvoorbeeld een invitatie wedstrijd met 40 personen inclusief eten (hieronder vallen niet de reguliere wekelijkse wedstrijden) wordt de dag van tevoren om uiterlijk 17 u een prognose gegeven door de greenkeepers aan de betreffende groep en horeca. Hieraan kunnen geen rechten worden ontleend worden.

Met deze afspraken willen we de greenkeepers ontlasten en de druk verlagen. Daarnaast geeft het jou/u als lid hopelijk meer duidelijkheid en verwachten we meer begrip en betrokkenheid richting onze greenkeepers! Zonder hen geen golfbaan, datzelfde geld voor de horeca, en natuurlijk ook voor jou/u als lid. We doen het samen!

Dank dat je/u deze mail tot het einde hebt gelezen! Dat waarderen we.

Met vriendelijke groeten,